Tuesday 5 November 2013

Membaca jambatan ilmu...

Acik sangat suka membaca. Sangat - sangat suka. Dari Acik kecik lagi, Ibu dan Baba kata kalau diberi pilihan antara permainan dan buku, Acik akan pilih buku. Dek kerana terlalu suka membaca, Acik membaca di mana aja, dan bila aja, termasuk dalam jamban. Perangai ni menurun, dari Baba, ke Acik dan now, ke anak Acik.
  Alhamdulillah, anak Acik pun suka membaca. Buku - buku dia bersepah kat umah tu. Koleksi buku - buku dia, lebih banyak dari koleksi buku sesetengah orang dewasa lain yang Acik kenal. Dan dia baca pelbagai genre buku. Kegemaran dia sekarang, buku yang berkonsepkan general knowledge or 'do - you - know' type of book.
  Dek kerana minat membaca jugak, waktu budak - budak lain yang seusia dengan dia cuma bercita - cita menjadi seorang doktor atau angkasawan (itu yang paling canggih Acik pernah dengar), anak Acik dah bercita - cita nak menjadi seorang Paleontologist, atau Pakar Kaji Dinosaur. Dia boleh huraikan kelebihan, kelemahan, tabiat pemakanan dan habitat dinosaur whenever she saw them on books or television. Itu kelebihan membaca. Kita dapat ilmu, yang sampai mati, takkan hilang selama kita mampu mengingatinya.
  Dari kegemaran membaca, Acik mula minat menulis. Kalau zaman sekolah dulu, bila kengkawan lain ada masalah nak tulis panjang - panjang untuk karangan, Acik pulak ada masalah nak tulis pendek - pendek. Idea Acik melimpah ruah, sampai selalu lebih dari 300 patah perkataan.
  Acik sangat suka bermain dengan bahasa. Menyusun ayat demi ayat hingga menjadi petikan yang lengkap sangat memberi kepuasan. Dan Acik sangat gemar dengan sastera. Apa saja yang berkaitan karya kreatif, memang Acik boleh hadap berjam - jam lamanya.
  Kerana minat mendalam ni, Acik sesungguhnya tak faham, kenapa ada orang yang sangat malas membaca. Jangankan nak baca buku, nak baca suratkhabar untuk tahu perkembangan semasa pun malas. Alasannya media semasa penuh dengan isu politik yang memualkan. Minatnya cuma bola dan hiburan. Kalau ada berita artis bercerai berai, dia dulu yang ke depan, belek sampai kertas suratkhabar tu dah naik lunyai.
  Sungguh Acik tak faham macam mana ada orang yang boleh ada pemikiran sempit macam ni. Fine, kau tak minat membaca. Tapi takkan sampai nak kena jadi katak bawah tempurung? Paling tidak ambik lah tau apa yang jadi kat negara kau ni. Jangan sampai lagu 'Negaraku' ubah rentak pun kau tak tau!
   Prinsip Acik sungguh senang. Kau tak perlu ada ijazah berkajang - kajang untuk kawan dengan aku, cukuplah jangan jadi B.O.D.O.H. Itu aja Acik mintak. Janganlah sampai kau kena tanya aku soalan "Parlimen tu gunanya untuk apa eh?" Astaga. Urut dada Acik dengar. Kut ya pun dah muak baca pasal politik negara, jangan la sampai fungsi Parlimen pun kau tak tahu apa gunanya Dik Non!! Tu belum lagi orang mintak huraikan beza Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Mau muntah darah kau!!
  Tak faham macam mana mentaliti sesetengah orang ni. Dok komplen itu ini, menteri itu tak betul, menteri ini tak betul. Abih?? Sapa lagi nak harapkan untuk tadbir negara? Tu ketua - ketua pembangkang tu pun ijazah berlengkar - lengkar tau!! Paling sedih bila tengok yang menyalak sana sini ni kebanyakannya Melayu. Bagusla. Bangsa lain berlumba - lumba tambah ilmu, ijazah itu ini, yang Melayu ni pandainya sembang kosong, cakap berdegar - degar. Macam ayam sabung, kokok berderai - derai, ekor bergelumang taik!
  Memang Acik tak nafi, banyak Melayu yang keciciran, tapi banyak jugak Melayu yang ke depan. Acik ada ramai kawan yang berlumba - lumba sambung pelajaran, yang cerdik pandai dalam pelbagai bidang. Yang dalam proses nak ambik PhD dan dah ada PhD pun ramai. Kalau degree jangan cita la. Kat ofis ni, lebih ramai yang ada degree dari yang takda degree!
    Acik pasti, kecintaan mereka pada ilmu didorong oleh minat mereka yang suka membaca.  Macam mana nak kata kau dahagakan ilmu kalau tengok buku je kau dah sawan babi kan?? 
  Macam tu jugak dengan orang yang kata tak ada masa nak membaca. Ayoo!!! Dalam zaman global ni, susahnya Acik nak caya kalau orang kata takda masa nak membaca. Segala macam benda ada kot dalam internet tu!!
  Tak tahulah bila agaknya Malaysia boleh jadi macam Jepun. Ibu yang pernah pergi sana kata, dalam `shinkansen' atau keretapi laju, boleh katakan semua penumpang baca buku. Sambil gayut kat pemegang pun, tangan masing - masing tak lekang dari bahan bacaan. Kecik besar, tua muda, semua dengan bahan bacaan. Tak hairanlah Jepun jadi negara maju. Kita?? Paper hantar pagi tadi, sampai tengah malam nak masuk edisi baru pun tak habis jual lagi..haih...
  


2 comments: